stoomcursus verkeerspsychologie
8. MinderHinder

minder ergernis bij dezelfde hinder: rarara…

Bij wegwerkzaamheden is vertraging voor de weggebruikers vaak
onvermijdelijk. Dat kost tijd. En als je van tevoren had geweten dat die
werkzaamheden er waren was je eerder van huis gegaan. Of was je
thuis achter je laptop gekropen. En nu sta je daar je tijd te verdoen.
Maar het zit ook 'dieper': als je onverwachts wordt geconfronteerd met
een onprettige situatie waar je zelf niets aan kunt doen voel je je
machteloos. En als je dan bovendien het gevoel hebt dat ze je daar
best even voor hadden kunnen waarschuwen, dan voel je je niet correct
behandeld.
Het blijkt dan ook dat de weggebruiker zich bij gelijkblijvende vertraging
een stuk minder ergert als hij daarover van tevoren wordt geïnformeerd.
Communicatie is dus het credo. En… je verplaatsen in die weggebruiker.
Er is langzamerhand al een hoop bekend over hoe je de hinder, en vooral de hinderbeleving, bij wegwerkzaamheden
kunt verminderen. Zie daarvoor het boekje 'MinderHinder in de praktijk' op de pagina 'Productvoorbeelden.'

 

MinderHinder en EMVI

Het is steeds gebruikelijker om bij aanbestedingen de Economisch Meest Voordelige Inschrijving toe te passen.
Bij die EMVI-methodiek wordt gekeken naar projectbeheersing en duurzaamheid. Maar ook naar de mate waarin
rekening wordt gehouden met (de gevoelens van) de weggebruiker. Aan elk van die criteria is dan een bedrag
verbonden dat bij de beoordeling op de 'kale' offerteprijs in mindering wordt gebracht.
Zo kun je als wegenbouwer een opdracht in de wacht slepen door heel goed aan te geven dat je heel goed rekening
houdt met de weggebruiker. Doordat het daarbij vaak gaat om maatregelen die niet extreem kostbaar zijn is het de
moeite waard om je als gegadigde te verzekeren van deskundigheid op dat gebied.