stoomcursus verkeerspsychologie
3. informatieverwerking in het verkeer

informatieverwerking in het verkeer

Deelnemen aan het verkeer betekent: continu waarnemen, handelen en
beslissen. Wat mensen wel en wat ze niet waarnemen hangt af van waar ze hun
aandacht op richten.

niet alles tegelijk!

Probleem is dat je niet alles tegelijk kunt: je hebt maar
een beperkte mentale capaciteit. Het maakt voor de
veiligheid dan ook niks uit of je nu handheld of
handsfree belt. Mobiel bellen is gevaarlijk. Punt.
Bellen in de auto is pas veilig als het headfree
gebeurt! (En als je sommige gesprekken hoort…)

meer slipongevallen door antislipcursussen

Mensen streven niet naar maximale veiligheid. Ze nemen wel degelijk risico's als dat voor hen 'winst' oplevert.
Wat ze aan risico accepteren hangt grotendeels af van hoe ze dat risico ervaren.
Dat betekent dat ze zich soms gevaarlijker gaan gedragen als ze zich veiliger voelen. Dat heet de
constantrisicotheorie. Die heeft als gevolg dat auto's met ABS gemiddeld bij vrijwel net zoveel ongevallen zijn
betrokken als 'gewone' auto's.
En dat er op ZOAB bij nat weer net zoveel ongevallen gebeuren als op ouderwets asfalt. (Wel wordt er bij
regen op ZOAB gemiddeld 10 km/u harder gereden.)
Antislipcursussen leiden tot méér slipongevallen!
En zijn moderne auto's echt veiliger dan ooit? Kijk op de volgende pagina…